Seful NASA

Șeful NASA spune că contractele cu costuri plus sunt o „ciumă” pentru agenția spațială

Administratorul NASA Bill Nelson s-a prezentat marți în fața unei subcomisii de credite a Senatului SUA pentru a discuta cererea de buget a NASA pentru anul fiscal următor. Apoi, destul de neașteptat, a aruncat o bombă.

După declarațiile sale de deschidere, Nelson a fost întrebat care este, în opinia sa, cea mai mare amenințare la adresa obiectivului NASA de a ateriza oamenii pe Lună până în 2025. Nelson a răspuns că agenția are nevoie de concurență în programul său pentru a dezvolta un sistem de aterizare umană. Cu alte cuvinte, el dorea ca Congresul să susțină cererea NASA de finanțare pentru dezvoltarea unui al doilea dispozitiv de aterizare alături de vehiculul Starship al SpaceX.

Dar Nelson nu s-a oprit aici. El a spus că Congresul trebuie să finanțeze acest contract de lander cu un premiu cu preț fix, care plătește companiile doar atunci când ating obiectivele de referință. Acest mecanism de contractare este relativ nou pentru agenția spațială, care în mod tradițional a folosit contracte „cost-plus” pentru programe mari de dezvoltare. Astfel de premii plătesc contractanților cheltuielile lor, plus o taxă.

„Cred că acesta este planul care ne poate aduce toată valoarea concurenței”, a spus Nelson despre contractele cu preț fix. „O faci cu acel spirit competitiv. O faci mai ieftin și asta ne permite să ne îndepărtăm de ceea ce a fost o ciumă asupra noastră în trecut, care este un contract cu cost plus, și să trecem la un preț contractual existent. .”

Acest comentariu a fost cu atât mai remarcabil venind de la Nelson, un fost senator, vorbind cu colegii săi de odinioară din Subcomitetul pentru Comerț, Justiție, Știință și Agenții Conexe. Când era senator american, Nelson a fost un arhitect cheie al rachetei Space Launch System, care a fost finanțată printr-o serie de contracte profitabile cu cost-plus din 2011.

Un pic de istorie

Racheta SLS a devenit un poster pentru criticii NASA care spun că agenția a devenit un „program de locuri de muncă”. Prin proiectare, în urmă cu mai bine de un deceniu, antreprenorii majori care au lucrat la programul navetei spațiale – inclusiv Boeing și Northrop Grumman – au trecut fără probleme de la contracte cu cost plus pentru acel vehicul la contracte similare pentru racheta SLS.

Proiectul a devenit de atunci o mizerie umflată. Dezvoltarea rachetei SLS a durat acum 11 ani și, inclusiv sistemele de sol, a strâns peste 20 de miliarde de dolari în premii cu cost-plus pentru contractori. Când factorii de decizie au anunțat pentru prima dată racheta SLS, ei au respins ideea că era un program pentru a menține contractorii de navetă angajați cu remunerație. Mai degrabă, ei au susținut că, deoarece SLS a folosit „hardware de patrimoniu”, cum ar fi motoarele principale ale navetei spațiale și booster-uri similare montate lateral, dezvoltarea ar fi mai rapidă și mai puțin costisitoare.

Reversul a fost adevărat. Cu toate acestea, în urma lui Nelson și a senatorului Kay Bailey Hutchison, o generație de senatori și reprezentanți americani a fost de acord cu aceste programe costisitoare, deoarece oferă locuri de muncă în toate cele 50 de state.

Acum, însă, Nelson pare să se fi schimbat părerea. De la nominalizarea sa pentru a deveni administratorul agenției spațiale la începutul anului 2021, Nelson a observat că SpaceX a lansat cinci misiuni de zbor spațial uman Crew Dragon, dintre care trei au transportat astronauți NASA la Stația Spațială Internațională. În același interval de timp, a văzut data de lansare a debutului rachetei SLS alunecând de la sfârșitul anului 2021 până la începutul lui 2022 până acum cel mai devreme la sfârșitul verii sau toamna lui 2022.

Congresul a criticat mult timp Programul Commercial Crew al NASA, care a sprijinit dezvoltarea navei spațiale Crew Dragon și Starliner de la Boeing, cu contracte cu preț fix. Dar rezultatele sunt acum greu de respins. Pentru aproximativ aceeași sumă pe care NASA a cheltuit-o anual pentru dezvoltarea rachetei SLS, NASA a putut să sprijine dezvoltarea vehiculului Crew Dragon și să achiziționeze un total de șase misiuni către stația spațială. Succesul lui Crew Dragon a venit, de asemenea, într-un moment oportun – în timp ce Rusia amenință că nu va participa la stația spațială, NASA are transport independent.

„Vechiul mod de a face lucrurile a fost întotdeauna costul plus”, a spus Nelson mai târziu în timpul audierii de marți. „Și din cauza concurenței despre care am tot vorbit, am trecut la prețul fix”.

Nelson a avut în mod clar o schimbare semnificativă în ceea ce privește utilizarea contractelor cu cost-plus pentru programele de dezvoltare ale NASA. Nu se știe dacă Congresul va accepta în cele din urmă acest lucru, dar ar fi dificil să găsești un mesager mai bun pentru NASA decât Nelson, care le poate explica foștilor săi colegi de ce s-a răzgândit.

El poate explica, de asemenea, de ce contractele cu cost-plus pe care le-a ajutat să creeze nava spațială Orion și racheta SLS ar trebui să fie ultimele.

Cât de utilă a fost această pagină ?

Faceți clic pe stele pentru evaluare!

Rata medie 0 / 5. Voturi: 0

Niciun vot până acum, evaluează pagina !